آموزش اقداماتی برای بهبود خواب نوزادان، از چاق شدن کودکان نو پا جلوگیری می‌کند

19 مه 2017- بررسی الگوهای خواب نوزادان نشان می‌دهد که خطر چاقی کودکان در سن دو سالگی با الگوی خواب آنها در نوزادی ارتباط دارد. تحقیقات پژوهشگران نیوزلندی بر روی 802 خانواده به مدت 2 سال، نشان می‌دهد که شانس اضافه وزن کودکان والدینی که آموزشهایی برای انجام مداخلاتی در الگوی خواب دریافت می‌کردند، در سن دو سالگی (کودکان نو پا) به نصف کاهش می‌یابد.

 نویسنده‌ی ارشد این تحقیق، پرفسور Barry Taylorاز دانشکده‌ی پزشکی Dunedinدر دانشگاه Otagoمی‌گوید: تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و زمان خواب کوتاه با چاقی کودکان ارتباط دارد، شاید مطالعه‌ی ما تا به امروز بزرگترین تحقیقی باشد که اثر یک مداخله‌ی خواب را بر رشد  کودکان نشان می‌دهد.

او افزود: ما می‌دانیم، خستگی کودکان و حتی بزرگسالان، نحوه‌ی تغذیه‌ و اشتهای آنها را تغییر می‌دهد و موجب می گردد تمایل آنها به مصرف غذاهایی با کربوهیدرات بالا افزایش یابد.

 در این مطالعه، خانواده‌ها به 4 گروه که سطوح مختلفی از مراقبت را دریافت می‌کردند، تقسیم شدند: به یک گروه، مراقبتهای استاندارد معمول ارائه شد، گروه دوم مشاوره‌های تغذیه‌ای و ورزشی دریافت کرده و به تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر تشویق شدند و 8 جلسه با متخصصین مراقبتهای بهداشتی ملاقات کردند(FAB)، گروه سوم تحت آموزش مداخلات خواب قرار گرفتند و گروه چهارم تحت ترکیبی از مشاوره‌های تغذیه‌ای و مداخلات خواب همراه با ملاقات با متخصصان سلامت قرار گرفتند.

در گروه مداخله‌ی خواب، به والدین آموزش داده شد که چگونه نوزادان خود را با قرار دادن آنها در محیطی آرام و تاریک و اجتناب از خواندن آواز یا بغل کردن آنها، وادار به خواب کنند.

در سن دو سالگی، 4.5درصد از کودکان در گروه مداخلات خواب، چاق بودند، در حالیکه در گروه FABنیمی از کودکان چاق بودند. در گروه مداخله ی خواب، کاهش نرخ چاقی همچنان با رسیدن کودک به سن سه و نیم سالگی مشابه بود، اما پس از رسیدن به سن 5 سالگی، این روند متوقف ‌شد.

نویسندگان این مقاله نتیجه‌گیری کردند که آموزشها و مشاوره‌های تغذیه‌ای و ورزشی و تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر از نوزادان در برابر اضافه وزن محافظت نمی‌کند، در مقابل مداخلات خواب POIمی‌تواند بر وزن کودکان در دو سالگی تأثیر ‌گذارد. با این حال معلوم نیست که علت تاثیر آموزش‌های مرتبط با خواب بر چاقی کودکان چیست و دانشمندان به تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر مداخلات دراز مدت خواب نیاز دارند.

یافته‌های مطالعه‌ی پیشگیری از چاقی در نوزادان (POI)، در مجله‌ی Pediatricsمنتشر شد و به تازگی در کنگره‌ی چاقی در پرتقال ارائه گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/sleep-intervention-training-could-prevent-babies-from-becoming-obese-toddlers-90656249.html